Fahimah Mahayuddin

Fahimah Mahayuddin Follow

Mama Fayyadh & Ajdaa
I ❤ Reading & Writing
Lady Boss ➡ By Adeenda Enterprise (online shop)
@byadeenda @packme_please

Part Time Blogger

http://menjaringimpian.blogspot.my/

450 Followers  576 Follow

Share Share Share

Yatim piatu dalam masa setahun. Allahu..sedih rasa bila tengok adik. Dialah yg paling manja dgn umi. Tidur malam tak boleh umi takde. Masa umi jga abah dekat icu selama sebulan lebih, dengan adik sekali tidur dekat hospital. Sebab dia memang tak boleh berengang lansung dengan umi. Ni gambar terakhir adik dengan arwah abah tahun lepas. .
.
Tapi adik kuat. Nampak dia kuat semangat. Walaupun masa hari kejadian dia menangis sampai tak boleh nak bercakap. Macam trauma dan kami tak berani nak tanya adik macam2. Tapi sekarang, dia nampak makin ok. Abang & kakak yang atas kena kuat semangat demi adik2. .
.
Adik & Asyraf dah jadi tanggungjawab kami adik beradik sekarang. Amanah arwah abah & umi. In sha Allah kami akan sama2 jaga adik dan Asyraf. Walaupun cuma kakak ipar, berharap dapat jadi kakak ipar yg baik utk mereka. Susah senang kita lalui sama2. Semoga Allah permudahkan perjalanan kita selepas ni. Amin...
.
.
Gambar kenangan terakhir mak ayah dengan arwah abah beberapa bulan sebelum abah pergi. Masa ni umi abah dtg melawat mak ayah di kedah.
.
Aku jarang sangat2 berkongsi hal family kami di media social. Mungkin bagi aku ianya terlalu peribadi untuk dikongsi. Tak berkongsi tak bermakna hubungan kami tak rapat. Hakikatnya, hubungan kami terlalu rapat. Aku lupa pasal telefon dan setiap hal lain tiap kali bersama mereka. .
.
Setiap minggu aku akan call mak. Dan setiap minggu jugak aku akan call umi. Tambah bila arwah abah tak ada, kami adik beradik makin kerap tanya khabar umi, bawa umi ke sana sini sebab taknak umi rasa sunyi & kehilangan sangat. .
.
Aku bersyukur dapat mak ayah yang sangat ambil berat pasal aku walaupun dah berkahwin. Masa arwah abah sakit, 2 kali mak ayah turun ke kelantan dari kedah melawat abah di ICU dan bagi semangat dekat aku dan suami. Bila arwah abah meninggal pun mak ayah datang.Hubungan "besan" antara mereka sangat baik. .
.
Hari umi meninggal malam ahad, Mak ayah  ada dengan aku sepanjang masa sampaila jenazah umi dibawa ke tanah perkuburan keesokannya. Aku menangis di bahu & pelukan emak semalam. Dugaan ini  berat untuk aku terima. Mak selalu cakap aku beruntung sangat dapat mak mertua yang baik, sayang aku tapi.....pinjaman yang Allah bagi ni tak lama. Terlalu singkat tapi sangat istimewa. .
.
Aku dan suami dah hilang umi & abah. Sekarang, kami cuma ada mak dan ayah. Anak2 aku pun cuma ada tok & wan saja sekarang. Ya Allah, kau panjangkanlah usia mak dan ayah, kau berilah mereka kesihatan yang baik. Berilah aku peluang untuk terus berbakti kepada mereka sebagai anak.
Gambar kenangan hari raya terakhir bersama umi tahun lepas .
.
.
Arwah abah (bapa mertua) baru lagi meninggal tahun lepas. Sedih kehilangan abah masih lagi terasa. Semua boleh kuat sebab masih ada umi sebagai tempat bergantung harap. Hubungan kami adik beradik jadi makin kuat lepas abah tak ada. Tapi, lepas 1 tahun 2 bulan abah pergi, Allah ambil umi dari kami. Kali ni, sedih dan perit hanya Allah saja yang tahu. Terlalu mengejut & payah untuk terima. Tapi kami redha Allah lebih sayangkan umi & abah. .
.
Buat umi, terima kasih atas kasih sayang tak berbelah bagi umi pada imah & anak2. Umi baik sangat. Hubungan menantu mertua kami sangat rapat. Tak pernah ada sedikitpun perselisihan faham. Umi jugak tempat aku mengadu selain emak. Sebab aku satu2nya menantu dalam keluarga ini.
.
Tapi, Allah bagi pinjaman indah ini cuma 6 tahun.Tak sangka,  baru saja bersembang dengan umi di telefon pukul 11 pagi, pukul 2 petang dapat call umi dah  tak sedarkan diri. Allahu...berderai air mata. Terlalu cepat dan mengejut. .
.
Umi pergi dengan tenang. Wajah umi bersih & tenang sangat. Macam tengah tidur. Tak nampak macam orang sakit. Ya Allah kau lapangkanlah kubur umi, tempatkanlah dia dikalangan para solihin. Sungguh aku sayang umi sangat2. .
.
Tak terbayang kehidupan kami lepas umi tak ada. Dengan adik 2 orang masih bersekolah. Yang bongsu baru 10 tahun. Mohon doa agar kami diberikan kekuatan untuk teruskan hidup. Sakit dan peritnya suami untuk lalui semua ini, begitu juga aku sebagai isterinya. Susah senang kami lalui bersama. Semoga kami kuat & dipermudahkan urusan selepas ini. .
.
Al fatihah buat arwah umi & abah .
.
Innalillahiwainnailaihirajiun...ibu mertua yang amat saya sayangi baru saja meninggal dunia sebentar tadi. Semoga Allah tempatkan ummi dikalangan orang yang beriman. Al-fatihah.
Ujian yang datang bertimpa-timpa dari awal tahun tak mampu  nak luah dengan kata-kata. Kadang rasa tak kuat tapi terpaksa push diri untuk kuat, sabar & redha.  Banyak sebab untuk berdiam diri. Banyak sebab untuk simpan semua kesedihan & air mata sendiri. Benarlah, makin kita cuba mengubah diri, makin banyak ujian yang Allah turunkan. Hanya Allah yang Maha Mengetahui. .
.
Dengan penuh rasa rendah diri, mohon doa kalian untuk kesembuhan Fayyadh. (Alhamdulillah Fayyadh dah keluar hospital cuma belum fully recover). Mohon doakan juga kesembuhan ibu mertua yang sedang kritikal di ICU. Hanya Allah yang dapat membalas jasa baik kalian.
Si bilis bermata biru
Kelabu mata kejap