Hafiz Johar Onexox

Hafiz Johar Onexox Follow

JOHOR ✈ UNIMAS
This life is a journey from Allah to Allah

http://twitter.com/hafizjoharr

1,729 Followers  1,560 Follow

Share Share Share

👍🏻👍🏻 #Dasar19
#TMJ
MAHASISWA MESTI BERAGENDA
.
Universiti merupakan medan ilmu yang memerlukan pelajar berfikiran kritis dan intelek, demi mencari dan menimba ilmu. Allah sangat mencintai orang yang bersusah payah untuk mencari ilmu, malah golongan penuntut ilmu ini tergolong dalam asnaf zakat iaitu fi sabilillah, yang berjuang atas jalan Allah.
.
Dari Anas bin Malik berkata, telah bersabda Rasulullah saw : “Barangsiapa keluar untuk mencari ilmu maka ia berada di jalan Allah sehingga kembali." (HR. Tirmidzi). .
Mahasiswa perlu ada misi dan agenda, jika tidak kalian berada dalam agenda orang lain yang akan memesongkan kita daripada jalan yang benar. .
Tugas sebagai seorang Khalifah masih belum terlaksana sekiranya seseorang mahasiswa hanya berfikir dalam kerangka diri sendiri iaitu belajar, dapat ijazah, bekerja, berkeluarga dan meninggal dunia. Sekadar itukah agenda mahasiswa? Seorang mahasiswa perlu sedar bahawa dirinya adalah pemimpin pada masa hadapan seperti mana yang disebutkan dalam hadis yang bermaksud “setiap daripada kamu adalah pemimpin”. Jadi, mahasiswa perlu ada agenda sebagai seorang pemimpin!
.
Sebagai seorang mahasiswa Islam, dakwah dan tarbiah perlu diletakkan perkara yang pertama tetapi bukan bermaksud akademik nombor dua. .
Tarbiah dan akademik perlu seiring dan sejalan, barulah lahirnya seorang mahasiswa yang unggul! Jika sekadar datang kelas, balik bilik, makan dan tidur, kalian akan menjadi mahasiswa yang tidak ubah seperti robot yang telah diprogramkan. Sertai Persatuan Belia Islam Nasional (PEMBINA) di IPT anda bagi keseimbangan akademik dan tarbiah. .
Akhir kata, apabila bergelar seorang mahasiswa ni, cita-cita dan harapan yang dibawa sangat besar. Bukan sekadar harapan keluarga, malah kalian merupakan harapan negara yang bakal mencorak masa depan negara. Anda mesti jadi pemuda dan mahasiswa yang hebat!

Hafiz Johar
Pengerusi PEMBINA Samarahan
BELIA CERMINAN KEMERDEKAAN NEGARA

Alhamdulillah, negara kita telah 61 tahun mencapai kemerdekaan. Mungkin usia 61 tahun itu sudah mencapai tahap kedewasaan bagi seorang manusia tetapi sebenarnya usia itu masih muda bagi kemerdekaan sesebuah negara. Kita tidak akan mencapai kemerdekaan jika tiada pengorbanan daripada pejuang-pejuang negara kita dahulu yang rata-ratanya terdiri daripada golongan muda.

Jadi apakah peranan belia dan mahasiswa pada hari ini? Peranan dan tanggungjawab golongan belia masih sama iaitu mempertahankan kemerdekaan negara. Cuma bezanya belia dahulu menuntut kemerdekaan dengan tumpahan darah dan pengorbanan nyawa tetapi belia hari ini bertanggungjawab untuk mengisi kemerdekaan dengan nilai-nilai Islam. 
Jatuh bangunnya sesebuah negara bergantung pada belia pada hari ini kerana kita merupakan pewaris kepimpinan negara pada masa akan datang. Ironinya, belia masa kini dikenali sebagai Generasi Y iaitu yang lahir pada 1977-1997, semakin hari bagai tidak mengerti tujuan hidup malah semakin ramai yang terjerumus ke jurang maksiat dan masalah sosial. Terlibat dalam zina, judi, arak, buli, dadah, lumba haram, seks bebas, melepak membuang masa, seolah-olah mereka tiada tanggungjawab yang besar untuk negara. Saidina Ali pernah berkata; “Jika kamu mahu melihat masa depan sesebuah negara, maka lihatlah pemuda-pemudinya pada hari ini.” Akhir kalam, mahasiswa dan belia hari ini perlu tingkatkan keupayaan diri untuk mewarisi negara ini dengan sebaiknya. Tingkatkan iman, tambahkan ilmu, fokus pada matlamat, jauhkan maksiat, bersatu hati, mantapkan dakwah, cintakan negara dan ikhlas dalam tindakan agar mudah untuk kita menghadapi segala ancaman dan jajahan yang datang meracuni fikiran dan akhlak belia negara.

Mohammad Hafiz Bin Johar
Pengerusi
Persatuan Belia Islam Nasional
Universiti Malaysia Sarawak

#MenerajuArusMahasiswa
#SayangiMalaysiaku
#ininegaraperjuangan
Lepas kerjakan seekor lembu dan seekor kambing, singgah pantai ambil angin sikit.
Bersama lecturer Fakulti Kejuruteraan Unimas, Dr Fikri. Bersama kita ke arah penjimatan. 
Semoga menjadi batu loncatan kepada pensyarah lain. 😎
Yang buat kita kaya bukan wang, tapi ilmu. ============================ Dalam bisnes Onexox, bukan sekadar cerita kelebihan Onexox sahaja, kena share juga ilmu kewangan dan kepentingan bebas hutang. 
Seronok bila kita sharing ilmu, bukan kejar sales semata. Makin kita share, makin kita berilmu kerana yang buat kita kaya bukanlah duit tapi ilmu. 
Kalau kita bagi 100 juta kepada orang yang tak berilmu, dia ada kemungkinan boleh miskin akhirnya. Kalau kita beri seribu sahaja kepada orang yang berilmu, dia boleh jadi kaya kerana dia gunakan ilmu untuk kembangkan duit tu. 
Ada sesiapa yang nak try bisnes onexox? In Shaa Allah aku akan share segala ilmu sampai kamu berjaya. 
Usahawan bukan sekadar pemimpin, malah usahawan juga seorang guru.
“Jangan takut buat silap, buat silap tanda kita dah buat sesuatu”

#mpu2018
#MajlisPimpinanUniversiti
#pembina
Close deal ✅
Alhamdulillah dah sampai. 
Takkan hari ni kahwin, esok baru nak belajar parenting?
Bersama adik-adik soleh dalam Festival Nazim
Kalau whatsapp tak reply, call tak angkat, senang je nak cari diorang ni. 
Kat masjid.
Mereka ni rajin bekerja. Masa cuti dimanfaatkan dengan mencari duit kocek. Seorang tu bakal melanjutkan pelajaran di Unimas course kaunseling. 
Setiap pagi mereka akan berada di kedai atau dihantarkan di suatu tempat untuk mencari sale dari 10pagi-10malam. Mereka berani berjumpa ramai orang dan tak malu untuk buka mulut dan sentiasa senyum (senyum kat aku je ke? Eh taklah)

Disebabkan mereka ni rajin, saya belanja simkad Onexox. Cuba je dulu. Kalau berminat, boleh jadi pekerja saya pula. Hikhok!